Klassiekeradvies

Hieronder volgen een aantal punten waarop u moet letten bij de aankoop van een klassieker.

Onderstaande punten geven geen 100% zekerheid over de kwaliteit van een auto, maar geven een goede indicatie. Een alternatief is een aankoopkeuring bij uw eigen garage of de ANWB. Wordt dit laatste niet toegestaan, dan kunt u zich afvragen wat de reden van deze terughoudendheid is.

Controle van de motor

Laat de verkoper de motor starten als de motor nog koud is (geef dit van tevoren aan)! Start de auto dan goed, mag u er over het algemeen vanuit gaan dat de motor nog in goede conditie is.

Let op de kleur van de olie, daar mag geen witte substantie in zitten (bij veel korte ritjes kan het voorkomen dat de binnenkant van de oliedop een beetje witte vloeistof bevat, is niet per definitie een lekke kop). Om in dit geval uitsluitsel te geven kunt u bij de garage een compressietest laten uitvoeren.

Pak bij draaiende motor de oliedop van de motor en kijk of er geen extreem grote hoeveelheden lucht uit de vulpijp komt. Met draaiende motor de oliepeilstok verwijderen en op dat moment veel gas geven, er mag dan geen olie uit het peilstokreservoir komen.

Luister naar de motor, als deze mooi gelijkmatig en zonder bijgeluiden loopt zal de motor over het algemeen in een goede staat zijn. Hoort u vreemde geluiden die u niet thuis kunt brengen, is het raadzaam e.e.a. te laten controleren. Het kan een onschuldige klepspeling zijn, maar ook iets wat minder onschuldig is.

Let op de kleur van de koelvloeistof, hier mag geen olie in zitten.

Controleer altijd voor en na de rit de motorruimte (en onder de auto) op lekkages en kleuren van de vloeistoffen (onderkant olievuldop).

De slangen die je aantreft moeten genoeg veerkracht bezitten en niet te hard aanvoelen.

Kleur van de uitlaatgassen:

  • Grijze rook - alles is oké
  • Blauwe rook - teveel olieverbruik en wellicht versleten zuigers
  • Zwarte rook? - dan zal de motor te rijk staan afgesteld
Car Engine

Controle van het remsysteem

Let op lekkage door het rempedaal voor langere tijd stevig in te drukken. De remkracht moet constant blijven en het pedaal mag niet verder wegzakken. Is dat wel het geval, dan is er iets mis met het remsysteem.

Probeer rustig op te trekken met de handrem aangetrokken, de auto mag niet van zijn plaats komen.

Overige aandachtspunten

Druk stevig vlakbij één van de vier wielpunten, de auto moet zonder extra nadeinen weer in de oude positie terecht komen. Herhaal dit bij de overige drie wielpunten. Bij extra nadeinen kunnen de schokdempers versleten zijn.

Controleer of alles van de auto werkt, zoals verwarming, blower, sluiten van de deuren, deurvergrendeling, openen van de ramen.

Een auto met APK is vaak beter dan een auto zonder APK, maar ook een APK is geen garantie voor een goede koop. De APK is een momentopname, de auto kan op dat moment net goed genoeg zijn, maar dat is geen garantie voor de toekomst. Daarbij komt dat niet elk station de regels even nauw neemt. Let ook op "adviespunten" op het APK rapport. Dit zijn punten die voor deze APK nog goed genoeg zijn, maar bij de volgende waarschijnlijk worden afgekeurd.

Stel een aantal vragen omtrent de auto;

  • Waarom doet u de auto weg?
  • Hoe lang heeft u de auto al?
  • Verbruikt de auto ook olie?
  • Heeft u al veel aan de auto laten doen?
  • Is er iets van de historie van de auto bekend?

Op de site van het RDW kunt u gegevens over de auto van u keuze vinden, na invoering van het kenteken.

Kijk verder naar de algehele staat van de auto. Het exterieur, interieur en de banden geven vaak een goede indicatie van de staat van de auto en hoe er mee omgegaan is.

Schuin afgesleten banden (=uitlijnen auto) aan de randen afgesleten met losse stukjes rubber kan betekenen dat er flink met de auto gejakkerd is.

Tijdens het rijden

  • Een uitgebreide proefrit waarbij alle delen van de auto getest kunnen worden, is essentieel voor het beoordelen van de auto!
  • Let op de motortemperatuur: deze mag niet te hoog worden, maar ook zeker niet te laag
  • Kijk of de auto goed op het gas reageert, of de auto voldoende vermogen heeft
  • Kijk bij het remmen of de auto erg trilt: bij roest op de schijven, moeten de schijven meestal vervangen worden
  • Laat het stuur voorzichtig los en kijk of de auto een rechte lijn rijdt
  • Controleer voorzichtig de stuurspeling door het stuur minimaal te bewegen
  • Tijdens de proefrit is het belangrijk dat er geen radio aanstaat, op die manier kunt u vreemde bijgeluiden traceren bij bijvoorbeeld remmen, optrekken, sturen en schakelen. Eventueel het raam een stukje open zetten.

Carrosserie

De hoeveelheid roest die een klassieker mag hebben, is afhankelijk van uw eigen wensen i.c.m. uw budget. Om de essentiële punten onder de auto te beoordelen kunt u een magneetje gebruiken om de kijken of de balken niet vol gestopt zijn met "kauwgum". Ook dikke lagen zwarte tectyl kunnen e.e.a. verbergen.

Controleer verder de onderzijde van de auto, indien mogelijk op een brug. Klop met een klein hamertje om te kijken of de auto niet rot is, vraag hiervoor wel altijd toestemming!!

Kijk onder de matten op de vloer of de auto droog is. Is de bodem erg nat, dan leidt dit onvermijdelijk tot roestvorming. Lekkages zijn niet altijd makkelijk op te sporen.

Kijk onder de motorkap alsmede in de achterbak of de balken in goede staat zijn.

Controleer ook de kofferbak op lekkage ook bij het reservewiel.

Het is aan te raden de wielranden en onder(binnen)kant van de deur goed te controleren op roest. Zelf aangemaakte zilverkleurige wielranden kan duiden op geheel weggeroeste originele wielranden. Grote kans dat er meer van de carrosserie is weggeroest. Wees in dit geval extra alert op plamuur dan wel slecht gelaste delen.

Verkooppraatjes

Sommige verkopers gebruiken typische "verkooppraatjes". Laat u niet teveel afleiden door uitspraken als;

  • Er komt vanmiddag nog iemand
  • Ik heb al een bod
  • Deze auto is altijd van een oud vrouwtje geweest
  • Je kunt maar even rijden, er zit weinig benzine in

Een aantal minder rechtlijnige punten

Vertrouw op uw gevoel! Gaat u een klassieker kopen en heeft u geen goed gevoel bij de auto, de persoon of vanwege een andere ondefinieerbare reden, vertrouw dan op uw gevoel.

Uiteindelijk gaat het erom wat u wilt, u moet er in rijden, u moet er naar kijken. Dus bepaal voor uzelf welke factoren belangrijk zijn, moet de auto perfect zijn, mag er een plekje aan zitten, en is uw budget passend bij de wensen die u heeft, of moet u misschien uw wensen of uw budget aanpassen?

Daarnaast: alles is te repareren, dus kunt u voor uzelf een rekensom maken of de vraagprijs + eventuele reparaties bij uw budget passen. Op de website van Mijn Grossier is het makkelijk te controleren hoe duur een onderdeel voor een bepaald type auto is.

Tot slot

Naast bovenstaande "algemene" aankooptips zijn er vaak per merk en zelfs per type verschillende punten waarop je moet letten. Het welbekende google biedt hier uitkomst door aankooptips gevolgd door merk en type in te typen, vaak beland je op een forum waar specialisten spreken.